Ø Автоматично създаден от ИСАК – процес извън системата
Когато дадено заявление е подадено извън рамките на системата, в офис на ДФЗ, то това означава, че заявлението е подадено ръчно. В този случай когато в СЕУ има потребител за бенефициента, посочен в заявлението и когато заявлението отговаря на всички критерии и бъде одобрено, то ИСАК автоматично зарежда одобреното заявление в СЕУ - статус „Автоматично създаден от ИСАК“.
Ø Електронно подаване на заявление
Електронното подаване на заявление е когато потребител на СЕУ – бенефициент или упълномощено лице заяви създаване на заявление чрез личния си профил в системата. В този случай се създава заявление в начално състояние „В процес на въвеждане“. В този статус заявлението може да се попълва или редактира във всеки един момент.
След въвеждане на необходимите данни в документите към заявлението или по желание на потребителя отворил заявлението, то може да се въведе в статус „Приключена редакция“.
В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
Важно е да се отбележи, че е възможно повече от един потребители в системата да имат достъп до дадено заявление. Това се случва когато бенефициентът по заявлението има повече от едно упълномощени лица с активен достъп или когато самият бенефициент има профил в системата и в същото време е упълномощил друг потребител / потребители на системата да работи / работят от негово име.
В тези случаи важат следните правила:
• Когато заявление бъде отворено за редакция, то само и единствено потребителят, отворил го за редакция може да го редактира. За всички останали потребители, имащи достъп до заявлението, е позволен само преглед.
• Заявление отворено за редакция може да бъде затворено от потребителят, отворил го за редакция, както и от бенефициента, от името на когото е заявлението.
От статус „Приключена редакция“ заявлението може отново да бъде върнато за редакция – статус „В процес на въвеждане“, може да бъде архивирано – „Архивирано“ или да се пуснат автоматични проверки – статус „Автоматични проверки“.
При архивиране на заявлението – статус „Архивирано“, то може да бъде отворено само за преглед. Статус „Архивирано“ е краен статус за заявлението и то не може да бъде въведено в друг статус.
Важно е да се отбележи, че когато заявлението е в статус „Архивирано“, то друго заявление, което е в статус „В процес на въвеждане“ има опция за копиране на данни от архивирано заявление. Тази функционалност позволява на потребителя да копира всички данни от избрано архивирано заявление в друго заявление, което е в процес на въвеждане. Важна особеност е, че ако има въведени данни в заявлението за редакция, то те се заличават необратимо и на тяхно място се копират данните от архивираното заявление.
При въвеждане на заявлението в статус „Автоматични проверки“ системата автоматично стартира автоматични проверки, спрямо критерии за съдържанието на документа към заявлението. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
На този етап автоматично се създава документ „Контролен лист“. Този документ съдържа информация за атрибути на документа на заявлението, подлежащи на автоматични проверки и резултата върнат от проверките. В него може да бъдат отбелязани три типа грешки - грешки, позволяващи автоматично изпращане в ИСАК, грешки не позволяващи автоматично изпращане в ИСАК и фатални грешки.
Спрямо откритите грешки системата въвежда заявлението в един от следните статуси – „Проверено без грешки“, „Проверено с предупреждения“ или „Проверено с фатални грешки“.
Когато в процеса на автоматични проверки не са открити грешки, заявлението се въвежда в статус „Проверено без грешки“. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
Потребителят може да избере един от вариантите за работа - да отвори заявлението за редакция – статус „В процес на въвеждане“, да архивира заявлението – статус „Архивирано“, да изпрати заявлението за автоматично зареждане в ИСАК – статус „Подписано и чакащо за автоматично зареждане в ИСАК“ или да изпрати заявлението за ръчно зареждане в ИСАК – статус „Чакащо ръчно зареждане в ИСАК“.
Важно е да се отбележи, че ако потребителят избере варианта да изпрати заявлението за автоматично зареждане в ИСАК – статус „Подписано и чакащо за автоматично зареждане в ИСАК“, то той трябва да подпише с електронен подпис (КЕП) цялото заявление.
Подписването на пакетен файл на заявление е задължително условие за изпращането му за автоматично зареждане в ИСАК.
Когато заявлението е въведено в статус „Проверено с предупреждения“, то това означава, че при автоматичните проверки са открити грешки, които обаче не са фатални и процесът за изпращане на заявлението може да продължи. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
От този статус потребителят може да избере един от вариантите за продължаване процеса за подаване на заявление. Да отвори заявлението за редакция – статус „В процес на въвеждане“, да архивира заявлението – статус „Архивирано“, да изпрати заявлението за автоматично зареждане в ИСАК – статус „Подписано и чакащо за автоматично зареждане в ИСАК“ или да изпрати заявлението за ръчно зареждане в ИСАК – статус „Чакащо ръчно зареждане в ИСАК“.
Когато в контролния лист са открити грешки, които не позволяват автоматично изпращане на заявлението в ИСАК, то системата не позволява преминаването в статус „Подписано и чакащо за автоматично зареждане в ИСАК“.
Когато заявлението е въведено в статус „Проверено с фатални грешки“, то това означава, че при автоматичните проверки са фатални грешки. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
От този статус не може да се премине към изпращане за заявлението към ИСАК. Вариантите за извеждане на заявлението от статуса са два – отваряне на заявлението за редакция - статус „В процес на въвеждане“ или архивиране на заявлението - статус „Архивирано“.
• Подписано и чакащо за автоматично зареждане в ИСАК
В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
Заявлението може да бъде въведено в този статус само когато автоматичните проверки са минали и не са открити фатални грешки или грешки, които не позволяват автоматично изпращане към ИСАК и пакетния файл на заявлението е подписан.
От този статус заявлението автоматично преминава в статус „Зареждане в ИСАК“, когато започне реалното зареждане в ИСАК.
• Чакащо ръчно зареждане в ИСАК
Заявлението може да бъде въведено в този статус само когато автоматичните проверки са минали и не са открити фатални грешки. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
От този статус заявлението може да бъде върнато за редакция – статус „В процес на въвеждане“ или може да бъде подписано с електронен подпис и да се въведе в статус „Подписано и чакащо за автоматично зареждане в ИСАК“.
Когато заявлението не е подписано с електронен подпис, е необходимо бенефициентът по заявлението да се яви в офис на ДФЗ, за да подпише ръчно подаденото заявление. В този случай заявлението се въвежда в статус „Зареждане в ИСАК“ от длъжностно лице на ДФЗ.
• Зареждане в ИСАК – процес извън системата
Заявлението може да бъде въведено в статус „Зареждане в ИСАК“ по два начина - автоматично от системата („Подписано и чакащо за автоматично зареждане в ИСАК“) или ръчно от длъжностно лице на ДФЗ („Чакащо ръчно зареждане в ИСАК“). Зареждането за заявление в ИСАК е процес извън системата. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
От този статус заявлението може да бъде въведено в един от статусите – „Заредено в ИСАК“, „Неуспешно зареждане поради системна грешка“ или „Неуспешно зареждане поради неконсистентност на данните“. Преминаването в друг статус е действие, което се извършва извън системата.
• Неуспешно зареждане поради системна грешка
Въвеждането на заявлението в статус „Неуспешно зареждане поради системна грешка“ е действие, което се извършва извън системата, когато зареждането на заявлението в ИСАК не е минало успешно поради системна грешка. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
Извеждането на заявлението от този статус е действие, което се извършва извън системата. Заявлението може да премине в един от следните статуси – „Подлежащо на редакция (за проверка)“ или „Неподлежащо на редакция (за архивиране)“.
• Неуспешно зареждане подари неконсистентност на данните
Въвеждането на заявлението в статус „Неуспешно зареждане подари неконсистентност на данните“ е действие, което се извършва извън системата, когато зареждането на заявлението в ИСАК не е минало успешно поради неконсистентност на данните в него. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
Извеждането на заявлението от този статус е действие, което се извършва извън системата. Заявлението може да премине в един от следните статуси – „Подлежащо на редакция (за проверка)“ или „Неподлежащо на редакция (за архивиране)“.
• Подлежащо на редакция
Въвеждането на заявлението в статус „Подлежащо на редакция (за проверка)“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
От този статус потребителят може да въведе заявлението в един от следните статуси – „В процес на въвеждане“ или „Архивирано“.
• Неподлежащо на редакция (за архивиране)
Въвеждането на заявлението в статус „Неподлежащо на редакция (за архивиране)“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
В този случай потребителят може да въведе заявлението в статус „Архивирано“.
• Заредено в ИСАК
Въвеждането на заявлението в статус „Зареждане в ИСАК“ е действие, което се извършва извън системата, когато успешно е преминал процесът по зареждане на заявлението в ИСАК. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
В този случай потребителят има възможност да заяви връщане на заявлението за редакция и да го въведе в статус „Заявено връщане за редакция от ИСАК“.
Всички останали действия за въвеждане на заявлението в друг статус се извършват извън системата, потребителят няма контрол над тях. В този случай заявлението може да премине в един от следните статуси – „Върнато за редакция от ИСАК“, „Редактирано в ИСАК“, „Прието в ИСАК (+УИН)“ или „Отхвърлено от ИСАК“.
• Заявено връщане за редакция от ИСАК
Въвеждането на заявлението в този статус се извършва от потребителя. Потребителят изпраща запитване за връщане на заявлението, за да може да бъде редактирано. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
В отговор на запитването ИСАК може да въведе заявлението в един от следните статуси - „Отказано връщане за редакция от ИСАК“ или „Одобрено връщане за редакция“. Решението в кой статус да бъде въведено заявлението е на експерт от ДФЗ.
• Одобрено връщане за редакция
Въвеждането на заявлението в статус „Одобрено връщане за редакция“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ, в отговор на запитване от потребителя за връщане на заявлението за редакция. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
След този статус заявлението се преминава в статус „Върнато за редакция от ИСАК“.
• Отказано връщане за редакция от ИСАК
Въвеждането на заявлението в статус „Отказано връщане за редакция“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ, в отговор на запитване от потребителя за връщане на заявлението за редакция. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
След този статус заявлението се въвежда в един от статусите- „Върнато за редакция от ИСАК“, „Редактирано в ИСАК“, „Прието в ИСАК (+УИН)“ или „Отхвърлено от ИСАК“. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ.
Въвеждането на заявлението в статус „Върнато за редакция от ИСАК“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
От този статус потребителят може да въведе заявлението в един от следните статуси – „В процес на въвеждане“ или „Архивирано“.
Въвеждането на заявлението в статус „Редактирано в ИСАК“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ и то означава, че подаденото заявление е било редактирано в ИСАК. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
В този случай потребителят може да заяви оттегляне на заявлението и да го въведе в статус „Заявено оттегляне от ИСАК“.
Въвеждането на заявлението в статус „Прието в ИСАК (+УИН)“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ и то означава, че подаденото заявление е било прието (одобрено) в ИСАК. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
Това е краен статус на заявлението, което означава, че то не може да бъде въведено в друг статус.
Въвеждането на заявлението в статус „Прието в ИСАК (+УИН)“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ и то означава, че подаденото заявление е било отхвърлено (не е одобрено) в ИСАК. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
В този случай потребителят може да въведе заявлението в статус „Архивирано“.
В този статус заявлението може да бъде въведено от потребителят на системата. Той заявява оттегляне на заявлението, с което прекратява участието си в приема.
Може да подаде ново заявление, само ако броят на заявления в статуси различни от „Отхвърлено от ИСАК“ и „Архивирано“ е по-малък от допустимият брой заявления по приема и подаването е в рамките на периода на подаване на документи на приема.
В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
Извеждането на заявлението от този статус е действие, което се извършва извън системата. В този случай може да бъде въведено в един от следните статуси – „Оттеглено“ или „Отказано оттегляне в ИСАК“. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ.
Въвеждането на заявлението в статус „Оттеглено“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ, в отговор на запитване от потребителя за оттегляне на заявлението. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
Това е краен статус на заявлението, което означава, че то не може да бъде въведено в друг статус.
Въвеждането на заявлението в статус „Отказано оттегляне в ИСАК“ е действие, което се извършва извън системата. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ, в отговор на запитване от потребителя за оттегляне на заявлението. В този статус заявлението може да се отвори само в режим за преглед, редакцията на данни не е позволена.
След този статус заявлението се връща в статус „Редактирано в ИСАК“ или в статус „Прието в ИСАК (+УИН)“. Решението за това действие е на експерт от ДФЗ.